Samlade intryck

Eftersom jag hittills mest bloggat spontana intryck kan det vara dags att vara lite mer strukturerad. Här kommer min upplevelse av Kari Traa i punktform:

SVETT & LUKT
Jag har tyckt att min andra funktionströja är bra för att den suger åt sig svett som en svamp = svetten "försvinner" men tröjan luktar verkligen apa efter bara en användning. Kari Traa är annorlunda. Det känns väldigt torrt och o-svettigt att träna i den. Man framför allt använder jag den många gånger i rad utan att tvätta den, och den luktar ingenting. Vart tar lukten vägen?

VÄRME & MATERIAL
Bra temperaturreglering tog jag upp redan i mitt förra inlägg. Jag har till exempel power-walkat i åtta grader med denna tröja plus en fleece, kunde ha blivit i varmaste laget men kändes perfekt. Även sprungit i riktigt ruggigt regn-och-blåst-väder, sju grader, med tröjan och en tunn vindjacka över. Fryser aldrig i den men blir inte heller överhettad. Materialet är mjukt och den sitter tätt mot kroppen men utan att sitta hårt. Den är följsam helst enkelt. Jag brukar ofta störa mig på kläders tighta halslinning när jag tränar, men den här har jag inga problem med. Tröjan har olika tygstruktur i olika zoner, till exempel stretchigare i sidorna. Mönstret av fjärilar är inte bara ett mönster utan fungerar som ventilation. Rent konkret så är materialet 95 % polyamid och 5 % elastan och tål tvätt i 40 grader.

Ovan: materialet i sidorna.

PRIS
Kollade på hemsidan att tröjan och trosorna kostar 399 repsektive 199 norska kronor. Det är inte billigt, men samtidigt mindre än jag trodde. Känns helt i linje med vad bra funktionsplagg kostar.

DESIGN & KONCEPT
Jag kan tycka att det är lite tramsigt med kläder som profileras så tydligt mot kvinnor. Känns inte som att könet har särskilt mycket med träning att göra. Och att stilen kanske då blir lite mer "feminin" med fjärilsmönster och rosa. Men i ärlighetens namn så har mönstret som sagt en funktion, och kläderna finns även i blått och svart. Så Kari Traa håller sig ändå på rätt sida trams-gränsen.
Detaljer som förpackning och tags ger en proffsig och "dyr" känsla.